مقالات مقالات .

مقالات

روف گاردن چیست

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش شهرنشینی افراد به فکر استفاده بهینه از فضا و زیباسازی ساختمان های خود افتادند. امروزه پروژه های ساختمان سازی به شدت به سمت انبوه سازی، آپارتمان ها و آسمان خراش ها گرایش پیدا کرده است. به همین دلیل برای اینکه آرامش بیشتری در فضا ایجاد کنند، از گل و گیاه و فضای سبز در ساختمان سازی استفاده می کنند.
با توجه به اینکه در ساختمان های بلند و آسمان خراش ها، دسترسی چندانی به فضای سبز وجود ندارد، مهندسین و طراحان ساختمان، برنامه ریزی های دقیقی را برای طراحی روف گاردن به صورت حرفه ای انجام داده اند.
بسیاری از طراحان ساختمان برای ایجاد یک فضای زیبا و دلنشین در ساختمان ها از روفگاردن استفاده می کنند. البته باید دقت داشت که علاوه بر پشت بام، در مکان های دیگری نیز می توان روف گاردن را اجرا کرد. برخی از طراحان، پاسیو، تراس ولابی ساختمان ها را برای اجرای روفگاردن انتخاب می کنند.
مزایای روف گاردن
استفاده از بام سبز در ساختمان ها علاوه بر زیبایی، باعث ایجاد یک فضای دلپذیر برای زندگی و کار افراد می شود. ضمن اینکه کیفیت هوا را بهبود می دهد. این مسئله در مورد شهرهای پرجمعیت بسیار حائز اهمیت می باشد. اجرای روف گاردن تهران کمک بزرگی به زیبایی شهر نموده است.
گیاهان در هر جایی ( روی دیوار، بام ساختمان یا روی زمین) که کاشته می شوند، توانایی تولید اکسیژن، جذب گرد وخاک و خنک کردن شهر را دارند. آنها می توانند با استفاده از خاصیت تبخیر، در ماه های گرم سال هوای شهر را خنک نمایند. اجرای روف گاردن مشهد به ساکنین این شهر کمک می کند تا از هوای خنک در فصل های گرم سال لذت ببرند.
بام های معمولی نسبت به بام های سبز، قیمت پایین تری دارند. اما هزینه های نگهداری و تعمیر این نوع بام در بلندمدت بیشتر از بام سبز می باشد.
احداث روف گاردن باعث افزایش قیمت و طول عمر بنا می گردد. از دیگر پیامدهای ساخت روف گاردن کاهش دی اکسید کربن و آلودگی هوا است. از مزایای دیگر این طرح می توان به استفاده از فضا، تولید غذا، حفظ رطوبت، عایق صوتی، ترویج سلامتی و ... اشاره کرد. از مهم ترین نتایج طراحی روفگاردن صرفه جویی اقتصادی می باشد.
معایب روف گاردن
از معایب روف گاردن می توان به افزایش وزن وارده به ساختمان و فشار سنگین بر تامین آب آن اشاره کرد. در فصولی که بارندگی زیاد است، رشد گیاه افزایش می یابد. در کنار این مسئله مقداری از آب در خاک ذخیره می شود. از طرف دیگر اگر خروجی آب بر روی سقف وجود نداشته باشد، باید یک شیر آب در پشت بام نصب کرد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۵:۱۸ توسط:admin موضوع: نظرات (0)