مقالات مقالات .

مقالات

تفاوت پلای وود با پلی وود

 زیرا تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که در این مقاله به آنها می پردازیم.

پلای وود چیست؟
پلای وود یا تخته چندلایی یکی از فرآورده های مهندسی شده ی چوبی می باشد. ورقه های نازک چوبی را به صورت لایه ای توسط چسب مخصوص و دستگاه پرس به یکدیگر متصل می کنند. سپس آن را تحت فشار و دمای بالا قرار می دهند. به این ترتیب، ورق های ضخیم و صاف با استحکام و قابلیت انعطاف پذیری بالا به نام پلای وود تهیه می گردد.
برای ساخت ورقه های تخته چندلایی، گرده بینه مورد استفاده قرار می گیرد. این گرده بینه ها در ابتدا با آب داغ یا بخار نرم شده، سپس با استفاده از دستگاه لوله یا تراشه بری به لایه های نازکی با ضخامت های متغیر (بین 1 تا 4 میلی متر) تبدیل می شوند.
پلای وود محصولی باکیفیت است. با قرار گرفتن در معرض رطوبت هوا یا تغییرات آب و هوایی دچار مشکلاتی مانند تاب برداشتن، ترک خوردگی و … نمی گردد. به همین دلیل می توان از آن با اطمینان در کارهای مختلف استفاده نمود. پخش تخته چندلایی در تهران، این محصول را قیمتی مناسب و به صورت عمده و تکی به مصرف کنندگان آن عرضه می کند.


ویژگی های پلای وود
– پلای وود از لایه های چوبی ساخته شده و جهت قرارگیری این لایه ها بر روی هم باعث شده تا استحکام آن نسبت به تخته های دیگر مانند ام دی اف و نئوپان بسیار بالاتر باشد.

– پلای وود در عین استحکام بالا، وزن سبکی دارد و به راحتی جابجا می شود. به همین دلیل برای ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد.

– پلای وود از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. این موضوع به شما کمک می کند تا در سطوحی که خمیده شکل و منحنی وار هستند، بتوانید از آن استفاده نمایید.

پلی وود چیست؟
پلی وود از ترکیب مواد چوبی بازیافتی مانند خاک اره و پلاستیک بازیافتی مانند بطری، فوم و مواد پلیمری ساخته می شود. در واقع این محصول نوعی کامپوزیت می باشد. به همین دلیل به آن چوب پلاست هم می گویند.
ویژگی های پلی وود
– یکی از مهمترین ویژگی های پلی وود، قیمت بسیار مناسب آن می باشد. زیرا در هنگام تهیه آن از مواد دور ریختی و بازیافتی استفاده می شود. پس هزینه تولید پلی وود به شدت کاهش پیدا می کند.

– بروز کوچکترین خش بر روی محصولات چوبی، زیبایی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به دلیل وجود مواد پلاستیکی در پلی وود، بروز خط و خش بر روی بدنه آن غیر ممکن است.

– یکی دیگر از ویژگی های پلی وود، ضد رطوبت بودن آن می باشد. به طوری که وسایل ساخته شده با پلی وود از قابلیت شستشو با آب برخوردار هستند.

تفاوت پلای وود با پلی وود

1- پلای وود از ورقه های چوبی و به صورت لایه ای ساخته می شود. اما پلی وود نوعی کامپوزیت است که از مواد بازیافتی چوبی و پلاستیکی تهیه می گردد.

2- هزینه ی پلی وود از پلای وود ارزان تر می باشد. زیرا از مواد دور ریختنی و بازیافتی تهیه شده است.

3- پلای وود به دلیل استحکام بالا در بین افراد شهرت دارد که استحکام آن قابل مقایسه با پلی وود نمی باشد.

4- پلای وود ظاهر زیباتری نسبت به پلی وود دارد. زیرا از چوب واقعی تهیه شده و در تولید ان می توان از روکش های زیبا نیز استفاده نمود.

5- تفاوت دیگر پلای وود با پلی وود مختص به تولید آنها در ابعاد مختلف است. پلی وود تنها در ابعاد محدودی قابلیت تولید دارد که این نقطه ضعف بزرگی برای آن به شمار می رود. اما پلای وود محدودیتی از این مورد ندارد و حتی می توان آن را در ابعاد بزرگ و دلخواه نیز تولید نمود.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۱:۱۱ توسط:admin موضوع: نظرات (0)